Здоров’я і безпека дітей – пріоритетні напрямки організації навчально-виховного процесу в нашому навчальному закладі. Сьогодні ми поговоримо про те, чому найбільше приділяють уваги наші діти у вільний від навчання час: заняття за копм’ютером і що таїть загрозу для життя і здоров’я наших дітей.
На людей у всі часи чатувала небезпека – без цього наше життя неможливе. Багато бід приносять аварії, катастрофи, стихійні лиха, пожежі, злочинці. Сьогодні все більша кількість комп’ютерів підключається до всесвітньої мережі Інтернет. При цьому все більшого поширення набуває підключення високошвидкісними каналами. Все більша кількість дітей одержує можливість роботи в Інтернеті. Оскільки спочатку він розвивався без будь-якого контролю, то зараз він являє собою величезну кількість інформації, іноді – зовсім не безпечної.
І цей новий світ почали заселяти діти.
Національний оператор мобільного зв’язку Київстар оголосив результат досліджень, проведених Інститутом соціології НАН України в рамках соціальної програми Київстар «Безпека дітей в мобільному Інтернеті». Дослідження проводилось в 11 містах всіх регіонів України та включало в себе кількісне та якісне опитування дітей та дорослих. Такі результати дослідження:
28% опитаних дітей готові переслати свої фотографії незнайомцям в мережі;
17% без коливань, не задумуючись, погодяться повідомити інформацію про себе та свою сім’ю;
22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих;
28% дітей, що побачили в Інтернеті рекламу алкоголю чи тютюну, хоч раз намагались їх купити, а 11% – намагались купити наркотики;
14% опитаних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-
іграх і лише деякі звертають увагу на вартість такої опції;
лише в 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідувала дитина.
Ми провели своє аналогічне дослідження серед учнів 5-8 класів нашого закладу і одержали такі результати.
Було опитано 79 учнів . З них – 92% мають дома комп’ютери, з них – 85% мають підключення до Інтернет. Крім того, 49% користуються Інтернетом через мобільні телефони.
Відповідно до санітарно-гігієнічних норм безперервна робота за комп’ютером не повинна перевищувати 15-20 хв, а піля півгодинної перерви – не більше 10 хв.
Час перебування за комп’ютером:
1-2 год. – 60%
3-4 год. – 29%
5-6 год. – 11%
На запитання, чи контролюють батьки час перебування за комп’ютером 45% відповіли «завжди», 46% – «іноді», 9% – «ніколи»!
- Чи цікавляться батьки, чим ви займаєтесь за комп’ютером?
«завжди» – 32%
«іноді» – 50%
«ніколи» – 18%
- Чи контролюють батьки те, які сайти відвідують їх діти?
28 % дітей відповіли «завжди»
34% – «іноді»
38% – «ніколи»
Чим же займаються наші діти за комп’ютером?
27% надають перевагу навчанню
31% – соціальним мережам
17% – спілкування в чатах
23% – комп’ютерні ігри
2% – музика, відео тощо
Інтернет міцно ввійшов в наше життя, і саме діти – основні користувачі мережі!
Віртуальні ризики, з якими можуть стикнутися діти:
- Контентні ризики:
– порнографія
– нецензурні тексти
– пропаганда наркотиків
– пропаганда екстремізму
Відповідно до нашого дослідження таку інформацію наші діти зустрічають:
«завжди» – 3%
«іноді» – 54%
- Порушення безпеки:
– віруси, трояни
– небажана пошта
– он-лайн шахрайства
За проведеним дослідженням 35% дітей принаймні раз вказували особисті дані про себе.
- Комунікаційні ризики:
– незаконний контакт
– кіберпереслідування
66 % наших дітей спілкувались з незнайомими їм людьми через Інтернет.
Безконтрольний доступ дітей до Інтернету може призвести до:
- Кіберзалежності
- Порушенню нормального розвитку дитини
- Невірному формуванню моральних цінностей
- Знайомству з людиною з недобрими намірами
- Зараженню шкідливими програмами
Під час анкетування учням пропонувались питання на виявлення у них комп’ютерної залежності. Згідно з цим тестом, 40% дітей мають залежність від комп’ютера.
Отже, можна визначити стадії розвитку психологічної залежності від комп’ютерних ігор, кожна з яких має свою специфіку.
- Стадія легкого захоплення. Після того, як людина один або кілька разів пограла у рольову комп’ютерну гру, їй починають подобатися комп’ютерна графіка, звук, сам факт імітації реального життя або якихось фантастичних сюжетів. Комп’ютер дає змогу людині наблизитися до реалізації цих мрій. Починає реалізовуватися неусвідомлювана потреба у прийнятті ролі. Людина дістає насолоду, граючи в комп’ютерну гру, її супроводжують позитивні емоції. Людина прагне повторити дії, що задовольняють потреби. Унаслідок цього людина починає грати, вже не випадково опинившись за комп’ютером, прагнення ігрової діяльності стає цілеспрямованим. Однак специфіка цієї стадії в тому, що гра в комп’ютерні ігри має швидше, ситуаційний, аніж систематичний характер, Стійка, постійна потреба в грі на цій стадії несформована гра не є значущою цінністю для людини.
- Стадія захопленості. Фактором, що свідчить про перехід людини на цю стадію формування залежності, є поява нової потреби – комп’ютерні ігри. Гра в комп’ютерні ігри на цьому етапі набуває систематичного характеру. Якщо людина не має постійного доступу до комп’ютера, можливі досить активні дії щодо усунення обставин, які перешкоджають задоволенню потреби.
- Стадія залежності. Приблизно 10-14 % гравців є “запеклими”, тобто перебувають у стадії психологічної залежності від комп’ютерних ігор. Залежність може виявляється в одній з двох форм: соціалізованій та індивідуалізованій.
Соціалізована форма ігрової залежності вирізняється підтримкою соціальних контактів з іншими людьми (хоча й загалом вони є ігровими фанатами), Такі люди полюбляють грати разом, грати за допомогою комп’ютерної мережі одне з одним. Ця форма залежності менш шкідлива у своєму впливі на психіку людини, аніж індивідуалізована форма. Відмінність у тому, що люди не входять “у себе”; їхнє оточення хоча й складається з таких фанатів, все ж таки, як правило, не дає людині повністю позбутися реальності, “зануритися” у віртуальний світ і довести себе до психічних та інших порушень здоров’я.
Індивідуалізована форма залежності – крайня форма залежності, коли порушуються не тільки нормальні людські особливості світогляду, а й взаємодія з навколишнім світом. Порушується основна функція психіки – вона починає відображати не вплив об’єктивного світу, а віртуальну реальність. Ці люди тривалий час грають поодинці, потреба у грі знаходиться в них на одному рівні з базовими фізіологічними потребами. Для них комп’ютерна гра – це ніби наркотик.
У підлітків, які залежні від комп’ютера, розвивається почуття уявної переваги над оточенням, а також збіднення емоційної сфери, оскільки гравець, якщо він хоче виграти, має постійно пригнічувати свої почуття й залишатися байдужим.
ПЕРШІ ОЗНАКИ КОМП’ЮТЕРНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ:
- пропуски шкільних занять через комп’ютерну гру вдома або відвідування комп’ютерного клубу;
- просиджування біля комп’ютера у нічний час;
- приймання їжі під час комп’ютерної гри;
- асоціювання себе з героями комп’ютерних ігор;
- відсутність інших захоплень, крім комп’ютерних ігор;
- віддавання переваги комп’ютерним іграм, а не спілкуванню;
- загальний час проведений за грою, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками і однолітками, інших захоплень;
- дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп’ютер зламався;
- конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером.
Якщо ви позитивно відповісте на 5 із запропонованих ознак , то можете бути впевнені в тому, що дитина потрапили в залежність від комп’ютерних ігор.
Якщо дитина багато часу проводить в онлайні, то необхідно всерйоз замислитись про її безпеку. Хто їй може в цьому допомогти, як не батьки та дорослі?
Боячись загрози з боку Всесвітньої мережі, не варто повністю вилучати комп’ютер з життя дитини.
Уважно слідкуйте за тим, як Ваші діти користуються Інтернетом, та навчіть їх робити свідомий та грамотний вибір.
Якщо Ваші діти хочуть відвідувати Інтернет,
Вам варто виробити разом з ними угоду по використанню Інтернету.
Дозволяючи дитині доступ до мережі, не забудьте чітко сформулювати
відповіді на наступні запитання:
– Які сайти можуть відвідувати Ваші діти і що вони можуть там робити?
– Скільки часу діти можуть проводити в Інтернеті?
– Що робити, якщо Ваших дітей щось турбує при відвідуванні Інтернету?
– Як захистити особисті дані?
– Як слідкувати за безпекою?
– Як поводити себе ввічливо?
– Як користуватися чатами, групами новин, службами повідомлень?
Не забудьте, що формально складена угода не буде виконуватися!
Не забувайте, Ви повинні перевіряти виконання угоди Вашими дітьми
Згідно досліджень, на сьогоднішній день немає комп’ютерних програм, здатних повністю захистити маленького користувача віт доступу до небажаної інформації, але щось зробити можливо і потрібно.
Використовуйте програми батьківського контролю, призначені для створення обмежень для дитини, вони покликані забезпечити її безпеку, відгородити від того, що їй ще рано знати та бачити.
Використовуючи батьківський контроль Ви зможете:
- обмежувати час, що проводить дитина за комп’ютером
- встановити заборону на доступ дітей до окремих ігор
- обмежити активність дітей в Інтернеті
- встановити заборони на використання дітьми окремих програм
- дивитись звіти про роботу дитини за комп’ютером
Постійно спілкуйтесь зі своїми дітьми.
Ніколи не пізно розповісти дитині, як правильно діяти і реагувати на дії інших людей в Інтернеті, використовуйте фільтри та програми батьківського контролю.
І найважливіше: цю інформацію ви вже чули із екранів телевізорів, можливо читали про неї в тому ж Інтернеті.
Департамент кіберполіції Національної поліції України повідомляє про виявлення у соціальних мережах небезпечних груп, в яких дітей доводять до самогубства.
Фанати таких спільнот називають себе «китами», тому що ці тварини асоціюються у них зі свободою. Використання поняття «кити» («летючі кити»), можливо, пояснюється тим, що цей вид ссавців – один з небагатьох, представники якого добровільно можуть звести рахунки з життям.
Подібні суїцидальні спільноти називаються «Море китів» і «Тихий дім». Відтак у всіх прихильників «моря китів» і «тихих будинків» на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами.
Нелюди, що організували цю систему, працюють наступним чином.
- Для того, аби вступити в такі групи, потрібно подати заявку для вступу до неї та написати певний текст у себе на сторінці.
- Якщо адміністрація групи затвердить кандидатуру, то буде проведено невеличке психологічне вивчення особи та її готовності до самогубства через спілкування в приватному чаті.
- Наступне повідомлення буде із завданням (опис завдання, та час який надається на його виконання). Виконання кожного завдання, потрібно фіксувати на фото або відео. На кожне завдання надається обмежений час. Якщо учасник не встигає його виконати, то його виключають з групи.
Всього дається 50 завдань («квестів») (у фейкових спільнотах – від 13 до 50 «квестів», це залежить від адміністратора).
- Адміністратор групи схиляє дитину до виконання завдань (квестів), причому практично всі завдання передбачають нанесення дитині власноруч каліцтв або заподіяння болю. Всі ці «квести» в обов’язковому порядку знімаються на відео.
- Коли адміністратор групи впевнений в тому, що дитина готова до самогубства, створюється аудіо з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі. У ролику оговорюються усі її проблеми, які вона озвучила «провіднику». Єдиний вихід із усіх проблем, який озвучується в цьому «творі», – вчинити самогубство. Перед цим дитина слухає аудіозапис і робить останній крок.
- Фінальне завдання – покінчити життя самогубством та зафіксувати момент смерті на камеру в режимі online. Відеозаписи в подальшому продаються в мережі Інтернет або в Darknet.
- Всі завдання виконуються о 4.20 год ранку
У зв’язку з цим батькам, щоб не допустити потрапляння дітей у такі групи, рекомендується:
– приділяти більшу увагу психологічному стану дитини;
– перевіряти шкіряні покриви дитини на наявність пошкоджень. У разі їх виявлення – з’ясовувати обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду у формі кита;
– перевіряти облікові записи (акаунти) дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт. Перевіряти вміст спілкування у приватних чатах;
– звертати увагу на коло спілкування дитини;
– намагатися зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями;
– обов’язково контролювати те, які фото- та відеофайли знаходяться в гаджетах дитини;
– встановлювати функцію «батьківський контроль» на всіх гаджетах дитини.
Департаментом кіберполіції була виявлена одна з таких груп. До неї входили 209 користувачів з України. При цьому слід наголосити, що такі групи щодня блокуються адміністрацією соціальних мереж за зверненнями правоохоронних органів або їх користувачів.
Тому, при виявленні таких груп самостійно, просимо негайно повідомляти до кіберполіції (https://www.cybercrime.gov.ua – цілодобово), телефон гарячої лінії (044) 374-37-21 (з 8:45 до 19:30 в робочі дні) або звертатися до адміністрації соцмережі, у якій було виявлено групу.
Аналізуючи діяльність зазначених груп, кіберполіція встановила постійних учасників таких спільнот, які реєструються з території України.
У зв’язку з цим звертаємось до батьків та усіх не байдужих із проханням бути пильними, при можливості – перевірити облікові записи ваших дітей, чи не зареєстровані вони під зазначеними у списку іменами.
Поради батькам, щоб не допустити потрапляння дітей у такі групи:
- приділяти більшу увагу психологічному стану дитини;
- перевіряти шкіряні покриви дитини на наявність пошкоджень. У разі їх виявлення – з’ясовувати обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду у формі кита;
- перевіряти облікові записи (акаунти) дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт («Море китів», «Синій кит», «Тихий дім» – групи в соціальних мережах, в яких пропагується ідея суїциду. Відтак у всіх прихильників “моря китів” і “тихих будинків” на особистих сторінках зображені відео або малюнки з китами).
- перевіряти вміст спілкування у приватних чатах;
- звертати увагу на коло спілкування дитини;
- намагатися зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями;
- обов’язково контролювати те, які фото- та відеофайли знаходяться в гаджетах дитини;
- встановлювати функцію «батьківський контроль» на всіх гаджетах дитини.
Шановні БАТЬКИ, просимо вас стежити за своїми дітьми!
На що слід звернути увагу:
- Підліток прокидається рано вранці, приблизно о 4 ранку.
- Підліток не висипається, навіть, якщо рано ліг спати – прослідкуйте, чи спить він у ранні години.
- Малює китів, єдинорогів і метеликів.
- Складається в групах “Море китов”, “Розбуди мене о 4:20”, “Тихий дом”, “F57”, “F58”, “Няпока”, “Ріна “, “Кити пливуть наверх”,”50 днів до мого…”
- У листуванні вашої дитини є фрази “Розбуди мене о 4:20”, “Я у грі”.
- І зовсім страшно, якщо де-небудь з’являються цифри починаючи від 50 і менше.
- Переписується у вайбері та інших месенджерах з назнайомими людьми, які дають неадекватні розпорядження.
При виявленні таких груп самостійно, просимо негайно повідомляти до кіберполіції (https://www.cybercrime.gov.ua – цілодобово), телефон гарячої лінії (044) 374-37-21 (з 8:45 до 19:30 в робочі дні), телефон відділу освіти: 49-704, 49-705, або звертатися до адміністрації соцільної мережі, у якій було виявлено групу.
Дитині ж у такому випадку потрібно приділити максимум уваги. Не залишати її наодинці із самою собою, звернути до психолога.
Звертаю вашу увагу ще на одне.
В Україну прийшла смертельна гра «Біжи або помри»
Суть гри полягає в тому, що б зняти на мобільний телефон, як гравець перебігає дорогу перед машинами.
Найстрашніше, що гра вже знайшла своїх прихильників, і маємо жертви. Найчастіше до гри залучаються таким способом : «Беруть на слабо». Тому слід розповісти дітям, що на слабо піддаються лише невпевнені в собі діти, діти, які намагаються довести свою відвагу.