Предмет. Я і Україна. 2 клас Тема. Тварини навесні. Зустрічаємо птахів”

Дерев’янко А.В., учитель початкових класів

Лохвицької ЗОШ  І-ІІІ ст. №2                           

Предмет. Я і Україна. 2 клас

Тема. Тварини навесні. Зустрічаємо птахів

Мета проекту.   Вчити розпізнавати тварин за групами.     Розширювати знання учнів про тварин лісу; вдосконалювати вміння порівнювати тварин за характерними ознаками, особливостями життя і поведінки. Розвивати пізнавальний інтерес до природи рідного краю, уміння працювати з довідковою літературою. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого як складової природних багатств Землі.

Обладнання. Проектор, ілюстрації тварин, птахів, щоденники   спостережень, карта, гніздо ремеза, малюнки будинків птахів, маска білочки, картини природи, запис «Голоси весняного лісу».

Література. Інтернет-матеріали, енциклопедії, робочі зошити.

Тип проекту. Навчально-інформаційний проект.

Завдання проекту.

Тренування навичок роботи в групі. Простежити зв′язок людини з природою. Формування навичок роботи з енциклопедичною та довідковою літературою. Засвоєння матеріалу з теми.

Дбати про екологічну культуру школярів.

Рекомендації.

Заздалегідь створені творчі групи, які працюють у різних напрямах:

  перша група з′ясовує історію виникнення назви місяця квітня, добирає матеріал про ранньоквітучі рослини;

  друга група шукає матеріал про звірів(вовка, лося,лисицю і білочку);

  третя група добирає матеріал про птахів(соловейка, зяблика і ремеза);

  четверта група знаходить відомості про комах (бджолу,метеликів, мурашок). 

Захист проекту

Організаційна частина.

Тепло зараз у лісах і лугах,

Тепло зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Доброго дня вам, вітаю я вас.

Робота з щоденниками спостережень.

Учитель. Розпочинаємо наш урок. Надаю слово працівнику гідрометеоцентру.

Звіт першої групи про прикмети й ознаки місяця.

Кожна пора року особлива. Надворі другий місяць весни- квітень. Усе розпускається й розвивається, зеленіє й квітне. Сонце прокидається раніше і гріє тепліше. Дні стають довшими. Квітень називають «цвітень», «лелечник». За повір′ям, долаючи великі відстані, лелека приносить на своїх крилах весну. Недаремно кажуть: «Прилетів лелека-весну приніс здалека».

Учитель. Щиро дякую за повідомлення. Погода сприятлива. Отже, всім гарного настрою і добрих справ. А зараз, діти, відкрийте свої щоденники спостережень. Я вам даю хвилинку, щоб ви могли визначити, яка погода була минулого тижня.

З настанням тепла ви більше часу проводите на подвір′ї: бігаєте, граєте у різні ігри, вам стає жарко і, звичайно, хочеться роздягнутися. Але не поспішайте цього робити. Сонечко хоч і гріє, але повітря ще холодне і ви можете застудитися. Щоб ви всі були міцні і здорові,-відпочивайте на свіжому повітрі. А де повітря найчистіше?(У лісах, парках).

Зараз ми з вами вирушимо у казкову країну природи-ліс і будемо пізнавати таємниці природи. Ви вже знаєте, що природа буває жива і нежива. Подивіться навкруги і назвіть предмети неживої природи. А жива природа є в лісі?(Рослини, дерева, кущі). А чому вони жива природа?(Тому, що вони ростуть, розмножуються, дихають). А що ще відносимо до живої природи?(Тварини, люди). А зараз я побачу, які ви спостережливі. Які зміни відбулися за минулий тиждень у житті рослин?(На деревах збільшилися бруньки, з-під землі проклюнулися проліски). А чи багато пролісків у нашому лісі?

Учень. Ні, тому що з кожним роком їх меншає і меншає. Багато людей виривають проліски з цибулькою, знищуючи корінь рослини. А без нього вони не можуть розмножуватися.

Учень. Я читав в енциклопедії, що є такі рослини, яким загрожує знищення, їх дуже мало залишилося у природі. Щоб про це було всім відомо, їх занесено до Червоної книги.

Учитель. А які рослини занесено до Червоної книги, що ростуть у нашій місцевості?

Учень. Конвалія, підсніжник, сон-трава. У нашому районі у

с. Гиряві Їсківці є заказник. У цьому заповідному куточку росте багато рідкісних і лікарських рослин. Це і валеріана висока, її назва означає « трава здоров′я», алтея, вільха і багато-багато інших рослин.

Учитель. Діти, пам′ятайте самі й іншим пояснюйте, що зриваючи багато лісових квітів, ми нівечимо природу. Перебуваючи на екскурсіях і прогулянках у лісі, будьте охайними. Не залишайте в природі слідів свого перебування.

Основна частина

( До дошки виходять лісовичок і художник).

Художнику, намалюй будь ласка ліс!

Добре, намалюю!

Що ти малюєш?

Ліс.

Хіба може бути ліс без кущів, трави, квітів.

Ну, що ж, намалюю квіти, кущі, траву!

Ні, художнику, це не ліс! Діти, допоможіть художнику. Що ще треба намалювати?(Звірів, птахів, комах. Ліс не може бути без тварин).

Тепер це справжній ліс, у якому є тисячі і тисячі жителів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми поговоримо про найбільш поширених тварин лісу, їх пристосуванням до життя, на які групи вони поділяються. Будемо розвивати навички спостережливості. Навчимося любити і оберігати частинку живої природи-тварин.

Повідомлення теми і мети.

Слово вчителя.

Діти, подивіться навкруги, скільки рослин милують наше око, як легко дихається чистим повітрям. І давайте продовжимо пізнавати таємниці природи. Але, щоб ми могли рухатися казковим лісом, нам потрібно відгадати опис тварини, яка тут мешкає.

1. Він схожий на великого собаку з широкими грудьми і запалими боками.Шерсть сірого кольору, на довгій морді вологий ніс. Хто це?(Вовк). Що ви про нього знаєте?(Показ слайда).

3. Звіт другої групи учнів.

Вовки своє житло-лігво будують серед коріння дерев у густих непрохідних хащах недалеко від води. У березні-квітні у підготовленому лігві вовчиця народжує від 4 до 6 вовченят. Кілька тижнів вони годуються молоком. Через місяць уже їдять м′ясо.

Учитель.

2. Це великий і могутній звір на високих ногах. Має лопатоподібні роги та велику верхню губу, що звисає над нижньою. Мешкає у великих листяних заболочених лісах. Він обережний і боязкий звір.

Учень. Це лось.(Показ слайда) У листопаді-грудні лось скидає роги. А у квітні-травні вони відростають. У лосих рогів немає. Весною, раз на рік, лосиха народжує 1-2 малят. Через 10 днів після народження лосеня вже не можна наздогнати. А восени їх маса досягає 150 кг.

3. У цієї рудої розбійниці гостра мордочка, короткі лапки і довгий пухнастий хвіст. Живе у норах.

Учень. Це лисиця.(Показ слайда) У неї дуже гарне хутро. Вона добре бігає, стрибає і плаває. Добувати їжу лисиці допомагають дуже добрі нюх і слух. Один раз в рік(в березні-квітні) в норі лисиця-самка народжує 3-7 сліпих, попелясто-сірих лисенят. Лисенята дуже схожі на вовченят, але їх легко розрізнити через білий кінчик хвоста.

(Вибігає учениця-«лікар»).

– Постривайте! Постривайте! Ви розповідали про лисицю, але ж вона небезпечна. На території нашого району є лисиця, яка хвора на сказ і заражає домашніх і бездомних собак та котів. Будьте обережні, діти!

Учитель. Дійсно, наш район займає 2 місце в області по кількості захворілих на сказ. Джерелом вірусу є червона лисиця і бродячі собаки. Не грайтеся з бродячими собаками і котами, тому що вони можуть бути небезпечні. Якщо вас покусала або обслинила незнайома тварина, необхідно сказати дорослим і звернутися до лікаря.

4. А ця тваринка-справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона лазить по деревах. А перестрибувати з гілки на гілку допомагає довгий пухнастий хвіст.

Учень. Це білочка.(Показ слайда) Вона сама невелика-20-30см., хутро рудого кольору. Живе у дуплі, а якщо немає дупла, то у верховітті дерев. Двічі на рік у неї з′являється потомство-4-5 малят. Вони голі і сліпі. Мати їх годує молоком, зігріває. А коли їм виповниться 2 місяці, вони стають самостійними.

(Звучать голоси птахів. Виходить білочка).

– Я, білочка-пустунка, ви забули, що час настав для відпочинку, проведем фізкультхвилинку.

1.2. Пострибали!

3,4. Назад стали.

Лапки вліво, лапки вправо,

Лапки вгору підняли.

Всі тихесенько присіли,

Потім знову підвелись.

І кружились, веселились,

Усміхнулись,

Й за науку знов взялись.

Учитель. Як гарно у весняному лісі! Діти, прислухайтесь до дзвінкоголосих голосів птахів. Які птахи живуть у лісі?

(Звучить голос солов′я).

А що це за пташка так гарно співає?

4. Звіт третьої групи учнів.

Учень. Це соловейко. У нього пісня дзвінка і мелодійна. Соловейно прилітає до нас у кінці весни і будує гніздо на землі у заростях із сухого листя і трави. Самка відкладає 5-6 яєць. Через 2 тижні вилуплюються пташенята і покидають батьківське гніздо.

Учитель. Солов′ї, як і люди, довго вчаться співати. І тому пісня у них ніжна і мелодійна. Соловейко – птах, вжито у прямому значенні. Кого називають соловейком у переносному значенні?(Той, хто гарно співає.) Про кого з українських співаків кажуть, що голос, як у соловейка?(Відповіді дітей).

( Звучить голос зяблика)

Учитель. І знову чути голос якоїсь пташки.

Учень. Це співає зяблик. Він прилітає до нас у березні. Спочатку прилітають зграйки самців, а через декілька днів зграйки самок. Гнізда мостять високо на деревах, біля стовбура або на розгалуженні гілок і старанно замасковують його. У травні- червні самка висиджує 4-7 голубувато-сірих яєць протягом 12-13 днів. Через 2 тижні пташенята вилітають з гнізда, але батьки ще деякий час їх годують.

Учень. Живиться зяблик здебільшого насінням різних дерев, кущів та бур′янів, а пташенят вигодовує комахами. Він знищує багато шкідливих комах та насіння бур′янів. Цим він приносить велику користь лісовому та сільському господарству. Його слід охороняти.

Учень. Він дуже лякливий. І якщо його гніздо зачепити,

 він залишає відкладені яєчка або й пташенят і більше не повертається до свого гнізда.

Учитель. Ліс-великий дім. Щоб дізнатися хто ще живе у ньому,нам потрібно відгадати загадки:

1. Мов гірка в лісі, виріс дім,                          2. У коморі, чи у хаті,

    Кімнат багато є у нім,                                    З ниточок легких, як пух,

    Підземні ходи-все нове,                                 Він сплітає дивний ятір,

    Сім′я велика тут живе,                                   Щоб ловити в ньому мух.

    Робота знайдеться усім,                                (Павук)

    Бо добудовують свій дім.

  (Мурашник)

3. Не пташка, а з крилами,                              4. Не звір, не пташка, а ніс-як спиця.

    Не бджола, а над квіткою літає.                     (Комар)

    (Метелик)

5. Зимою спить, а літом бринить,                   6. Летить-виє, сяде-землю риє.

    Понад води, понад сади літає,                      (Хрущ)

    Солодку росу збирає.

    (Бджола)

7. На ньому, будь ласка                                   8. Ну й нахаба птиця,

    Ні кусника м′яска.                                         Що літає в хаті-

    Ще й чорний,як ворон,                                  Навіть не боїться

    Рогатий, як бик.                                             Вам на ніс сідати.

    Маруда повзе по землі тихохідь,                 (Муха)

    А крила розправить-

    Реве, як ведмідь.

    (Жук)

Учитель. Як можна одним словом назвати метелика, павука, жука, бджолу, комара? (Комахи),(Показ слайда).

5. Звіт четвертої групи учнів.

Учень. Бджола- медоносна комаха, що збирає квітковий нектар і переробляє його на мед. Щоб отримати 1 кг. меду, бджолам необхідно облетіти близько 1млн. квіток. У бджіл 5 очей. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори, але сліпі до червоного кольору. Медоносні бджоли живуть великими сім′ями, члени яких мають свої обов′язки: прибиральниці, збиральниці, годувальниці, вартової, розвідниці. Бджоли- миролюбні комахи.

Учитель. А цих комах у Давньому Римі називали літаючими квітами, вважаючи, що це квітки відірвались від рослин. Хто ці комахи?(Метелики).

Учень. Метелики- живі компаси: вранці їхні крила повернуті на схід, у полудень- на південь, а ввечері на захід. Крильця метеликів укриті лусочками й схожі на мішечки. А в мішечку- крихітне кольорове зернятко. Лусочки їм не для краси- без них метелики не можуть літати. Метелики живляться нектаром- квітковим соком. Метелики кропив′янки за кілька годин до початку грози, ховаються в сухе гілля, в дупла дерев. А вилітають зі схову, коли гроза зовсім пройде.

Нічне павичеве око- один із найбільших метеликів нашої планети. «Очі» на його крилах- це захист від ворогів. Є перелітні та зимуючі метелики. Наприклад, метелики білана капустяного великими групами відлітають на південь посеред літа.

(Виходить «лікар»).

Почекайте! Ви знаєте, що є комахи, які приносять шкоду людині? Це і мухи, і комарі, і блохи. Вони є розповсюджувачами тяжких хвороб. Влітку багато мух, вони скрізь літають і сідають на продукти харчування, овочі, фрукти. Перш ніж з′їсти яблуко чи грушу, потрібно помити їх. Не брати на руки бездомних собак та котів- на їхній шерсті можуть бути блохи і кліщі, які викликають інфекційні захворювання. Хоч деякі комахи і шкодять нам, але все ж таки користь від них значно більша.

Гра «Ігрове узлісся».

Учитель. Діти, а зараз давайте допоможемо тваринкам знайти свій будиночок. Встаньте, підійдіть до того будиночка, якій би тваринці ви хотіли б допомогти.

1.Барліг

Учень. У цьому будинку живе ведмідь. Він спить всю зиму. У лютому ведмедиця народжує 1-2 малят. Він спить і смокче лапу тому, що в середині зими у ведмедя на лапах змінюється шкіра, а молода мерзне і свербить: от він і облизує її гарячим язиком.

2.Мурашник

Учень. А у цьому будинку живуть мурашки. Вони- санітари лісу. Одна мурашина сім′я знищує за добу 40-50 тисяч шкідників. Синиці це треба робити 1 місяць, а дятлу 20 днів. А чи знаєте ви, що якщо не турбувати його мешканців, то мурашник може існувати на одному місці 100 років.

3.Гніздо ремеза

Учень. Тут живе ремез. На початку квітня він прилітає і поблизу річок і озер починає гніздуватися. Він майстерно сплітає гніздо з шерсті тварин, тоненьких рослинних волокон. Гніздо має вигляд або м′якої кульки, або рукавички з 1 або 2 боковими ходами. Роботу самець і самка виконують протягом 2 тижнів.

Учень. Гніздо ремез підвішує на тоненьких гілочках на висоті 1-5 метрів над водою, в глухих малодоступних місцях. Самка відкладає у рукавичку 6-8 білих яєць і протягом 2 тижнів висиджує їх. Ремез поїдає гусінь, комарів, жуків.

 Підсумок уроку

Учитель. Ось ми і познайомилися з таємницями природи. І наше головне завдання- берегти її. А для цього ми повинні знати і виконувати такі правила:

Не смітити. 

Не ламати гілля дерев та кущів.

Не ловити метеликів, джмелів і інших комах.

Не руйнувати пташині гнізда.

Не руйнувати мурашники.

Не ловити диких тварин і не приносити їх додому.

Не можна кричати, тому що це дім, в якому живуть лісові мешканці.

Усе на землі, все треба берегти:

І звіра, птаха, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти-

 Бо врешті,  ти лише її частина.

Презентація до уроку

Опубліковано у Методичне об'єднання вчителів початкових класів. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.