Тренуємо пам’ять

1.“Каскад слів”.

Підготувати список 8 – 10 слів, які добре знайомі дитині. Розташувати їх, як показано нижче.

  • Вогонь.
  • Будинок, молоко.
  • Кінь, гриб, голка.
  • Півень, зошит, асфальт, сонце.
  • Дах, пень, вода, свічка, школа.
  • Олівець, машина, крейда, сіль, брат, хліб.
  • Орел, гра, дуб, син, пальто, сніг, стіл.
  • Метро, сон, яблуко, дитина, вулиця, сестра, риба, книга.
  • Квадрат, малюнок, ліс, вітер, дідусь, папір, урок, пенал, апельсин.
  • Сік, портфель, тигр, мопед, лимон, кіт, собака, альбом, дядько, кактус.

Запропонувати дитині повторювати з вами ці слова. Починайте з першого слова, потім називайте друге, дитина повторює в цій же послідовності, потім три слова і так далі (інтервал між словами – 1 секунда). Коли дитина не зможе повторити визначений словесний ряд, зачитайте їй таку ж кількість слів, але в іншій послідовності (для цього потрібно підготувати інший список слів).

Якщо в другій спробі дитина впоралась з цим словесним рядом, то переходите до наступного ряду, і так доти, доки дитина і в другому прочитанні не зможе відтворити задану кількість слів.

Та кількість, яку дитина може відтворити з вами, є обсяг її слухової короткочасної пам’яті на слова.

  1. Вправа на розвиток зорової пам’яті

Розкладіть перед дитиною палички, з яких зробіть яку-небудь просту фігуру. Запропонуйте дитині уважно подивитися на неї протягом двох секунд, потім закрийте цю фігуру, і попросіть її повторити скласти так само.

Ускладнити цю вправу можна, складаючи фігуру з паличок різного кольору. Дитина повинна запам’ятати розташування паличок і скласти фігуру самостійно.

  1. 3. Прийоми, які допомагають запам’ятовуванню
  • Якщо дитина погано запам’ятовує, потрібно їй запропонувати взяти олівці і до кожного слова зробити малюнок, який допоміг би запам’ятати ці слова.
  • Прочитати дитині розповідь, а потім попросити коротко переказати зміст прочитаного.
  • Запропонувати дитині завчити основні правила, терміни і поняття.
  1. 4. Правила ефективного запам’ятовування
  • Заучуй з бажанням знати і пам’ятати.
  • Став за мету запам’ятати надовго.
  • Користуйся смисловими опорами, смисловими групуваннями — хто добре обґрунтовує, той добре запам’ятовує.
  • Починай повторювати до того, як тема почала забуватись.
  • Заучуй і повторюй невеликими шматками.
  • Краще вчити по 1 годині 7 днів, ніж 7 годин поспіль в 1 день.
  • Після математики вчи історію, після фізики — літературу, пам’ять любить контраст.
  • Коли вчиш — записуй, малюй схеми, графіки, зображуй карикатури, порівнюй із тим, що знав раніше — дій!
  • Не вчи віршів стовпчиками. Короткі заучуй одразу, довгі — розбивай на шматки.
  • Коли закриваєш книжку, чимшвидше, не чекаючи повного заучування, намагайся відтворити зміст. Якщо щось забув, не підглядай, а спробуй пригадати.
  • Якщо отримав завдання у вівторок, а відповідати потрібно в п’ятницю, не чекай, коли буде четвер: вивчи одразу, а напередодні тільки повтори.
  • Зрідка використовуй мнемотехніку — штучні прийоми, що полегшують запам’ятовування. Кольорів спектру, наприклад, допоможе не забути фраза: “Чепурний пузатий жук з’їв барвистий свіжий фрукт”.
  1. 5. Вправи для зміцнення спостережливості і пам’яті
  • Уважно подивіться на знайомий предмет, потім, закривши очі, образно уявіть його собі в подробицях. Відкривши очі, ще раз погляньте на нього і зазначте, які деталі були вами випущені.
  • Вивчений предмет спробуйте намалювати з пам’яті. Потім виявіть, що забули намалювати.
  • Опишіть із пам’яті риси добре знайомої людини. Спостерігаючи за цією людиною під час зустрічі, уточніть не помічені вами риси її обличчя.
  • Подивіться на 7—15 дрібних предметів, а після з пам’яті опишіть їх.
  • Спробуйте добре роздивитися предмет, що падає. Потім опишіть його якомога точніше.
  • Огляньте кімнату, запам’ятайте, що в ній знаходиться. Потім закрийте очі й уявіть образ побаченого в подробицях.
  • Згадайте голос та інтонацію фрази знайомої вам людини й спробуйте із закритими очима уявно знову почути її. Потім повторіть фразу вголос, а під час зустрічі з цією людиною порівняйте “оригінал” з імітацією.

Ці вправи розвивають пам’ять: образи об’єкта спостереження швидко запам’ятовуються і тривалий час зберігаються в пам’яті, водночас удосконалюється здатність уявляти, аналізувати об’єкт із пам’яті без особливих зусиль волі.

Опубліковано у Сторінка шкільного психолога. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.