Географічне положення Євразії.
Чорнуха О.М.., учитель географії
Лохвицької ЗОШ І-ІІІ ст. №2
Предмет . Географія. 7 клас
Тема. Географічне положення Євразії
Мета. Ознайомити учнів із загальними відомостями про материк; вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати географічне положення за картою; формувати вміння порівнювати географічне положення материків; розвивати інтерес до вивченої теми.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання:фізична карта світу, фізична карта Євразії, контурні карти.
Форми і методи: бесіда, розповідь учителя.
Очікувані результати: учні характеризують особливості географічного положення материка; пояснюють вплив географічного положення на природу; показують на карті географічні об’єкти відповідно теми уроку.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Підберіть епітети з префіксом «най-» для кожного з вивчених материків.
2. Як ви вважаєте, чому материк на якому ми живемо, вивчають останнім у курсі.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Слайд 1. На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення материка Євразія. Які епітети з префіксом «най-» ви можете назвати при характеристиці даного материка?(відповіді учнів).
Дійсно Євразія це -….
– Найбільший за розмірами материк;
– Знаходиться найвища гірська система(Гімалаї) Слайд 2;
– Полюс холоду північної півкулі(м.Оймякон);
– Найглибша западина на суходолі(-417м Мертве море);
– Найбільше за площею та найвище нагір’я (Тибет) Слайд 3;
– Найбільший півострів (Аравійський);
– Найвологіше місце(Черапуджі);
Оголошується тема уроку, мета, очікувані результати. Слайд 4,5.
Прийом «Проблемне питання»
На уроці ви всі будете дослідниками. Ваша мета довести або спростувати вислів: «Географічне положення впливає на природу материка».
III. Вивчення нового матеріалу.
Завдання 1 За планом характеристики географічного положення і використовуючи фізичну карту охарактеризуйте географічне положення материка. Слайд 6, 7.
Слайд 8. Отже, риси географічного положення, що відрізняється Євразію від інших материків:
– Найбільший за площею материк;
– Велика протяжність з сходу на захід(16 тис. км);
– Омивається водами чотирьох океанів;
– Материк складається з двох частин світу- Європи і Азії;
– Внутрішні райони Азії віддалені від морів.
Завдання 2 Слайд 9. Площа всього суходолу становить 149 млн км2 . Площа Євразії з островами – 56.2 млн км2 . Який % займає площа Євразії відносно площі суходолу?
Отже Євразія материк – гігант.
Завдання 3 Слайд 9. Опрацювати с.205 абзац 2 підручника. Провести на контурній карті умовну межу між Європою та Азією.
Назва «Азія» існувала ще в стародавні часи, але означала вона одну з грецьких провінцій на схід від Егейського моря; так іменувалися і скіфські племена за Каспієм.
Припускають , що назви Європа й Азія походять від ассірійських слів Ереп – захід і Асу – Схід. Але є й інша точка зору. Назва «Європа» прийшла з Азії. Легенда розповідає проте, що у фінікійського царя Агенора була донька Європа. Усемогутній Зевс покохав прекрасну Європу, перетворився на бика і викрав дівчині. Він переправив її на острів Кріт, Там Європа вперше ступила на землю тієї частини світу, яка з тих часів має ім’я. Азія – це ім’я однієї з доньок бога – титана Океану.
Термін «Євразія» вперше використав геолог Едуард Зюсс в 1883 році.
Завдання 4 «Географічний практикум» Слайд 10. За допомогою карти визначити крайні точки материка та підписати їх на контурній карті:
1 варіант – мис Челюскін, Піай;
2 варіант – мис Дежньова, Рока.
Завдання 5 Назвати і показати на фізичній карті світу природну межу між Євразією та Африкою.
Завдання 6 (робота в групах)
1 варіант За картами атласу охарактеризувати берегову лінію материка.
2 варіант Показати вплив океанів на природу прибережної території
Практична робота . Слайд 11. Підписати на контурній карті назви морів, заток, проток назви яких зазначено в §44 підручника.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Творча лабораторія» (відповіді учнів на проблемне питання).
Слайд 12.
1. Як географічне положення вплинуло на природу материка Євразія?
(варіанти відповідей учнів).
2. Ми – жителі Європи. Охарактеризуйте географічне положення Європи.
V. Підсумок уроку.
Євразія – найбільший материк, що омивається усіма океанами Землі.
Велика протяжність із заходу на схід та з півночі на південь зумовили різноманітність природних умов.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника. Позначити на контурній карті назви островів, півостровів, що визначають особливості географічного положення Євразії.